Het Kompas, 21 november 2006 - Oostzaan

Op vrijdag 10 november kwamen in dorpshuis De Greep veel Oostzaners bij elkaar voor een speciale gelegenheid.
De burgemeester reikte namelijk koninklijke onderscheidingen uit aan twee mensen die zich zeer onderscheiden hadden. Onder het mom van een bespreking was het echtpaar Damstra naar deze plek gelokt. Pas toen de burgemeester het woord nam werd het hun duidelijk dat het geen zakelijke kwestie betrof maar een heuse huldiging.

Koninklijke Onderscheiding

Het echtpaar ‘runt’ samen met tal van medewerkers het kattenopvangcentrum aan het Zuideinde.
De Stichting waaronder deze activiteit valt bestaat inmiddels precies twintig jaar. Hierin werd de aanleiding gevonden om het echtpaar te onderscheiden. Voorafgaand aan de uitreiking van de lintjes roemde burgemeester Paul Möhlmann de diervriendelijke bezigheden van het echtpaar en blikte ook in het Oostzaanse verleden daarvan. De opening van het asiel werd op 11 november 1986 gedaan door beschermheer Jos Brink. Daarna werden er duizenden in de steek gelaten katten liefdevol opgevangen en ook werd er voor net zoveel katten weer een goede plek gevonden.

Volgens Möhlmann is het uniek dat twee echtlieden gelijktijdig een koninklijke onderscheiding ontvangen voor hun inzet.
Hij spelde de heer en mevrouw Damstra-Schilte persoonlijk de versierselen op van de Orde van Oranje Nassau en feliciteerde ze daar van harte mee. Niet alleen als burgemeester, maar naar eigen zeggen ook als kattenliefhebber. Als blijk van waardering was gedacht aan een flinke baal kattenvoer. Om echter niet met het verkeerde aan te komen werd gekozen voor een geldbedrag om hiervoor zelf te kunnen zorgen. Voordat de aanwezigen de gelegenheid kregen het paar te feliciteren met deze onderscheiding nam Els Geleijnse als medewerkster van het eerste uur het woord. In een vlot verhaal vertelde zij dat de oorsprong van de opvang in Amsterdam-Noord in een flat was. Daar liepen grote aantallen katten, honden en andere ontheemden door de woonruimte van het echtpaar Damstra.

Koninklijke Onderscheiding

Deze goedbedoelde hobby liep echter al snel uit de hand. Gekozen werd toen voor een locatie voor de Stichting Dierenleed in Oostzaan. Door veel financiële steun en legaten kon een passend centrum opgezet worden dat nu dus alweer twintig jaar functioneert. Steeds wordt gekeken naar de beste mogelijkheden in het voordeel van de katten.

Door Nico van der Lugt

De in 1892 ingestelde Orde van Oranje-Nassau heeft sinds 1996 zes graden:

Onze hardwerkende beheerders zijn nu leden van de Orde. Wilt u meer informatie over hoe het stelsel van Koninklijke Onderscheidingen in elkaar zit, lezen over het ontstaan ervan, inzien hoe u iemand kunt aandragen voor een lintje enzovoorts, klik dan op de link hieronder. U belandt dan op een website waar alle informatie met heldere tekst en uitleg hierover te vinden is!