Help, mijn kat is vermist!

Uw kat wordt vermist... wat nu? Deze vraag is voor ieder huishouden de eerste, pak 'm beet, 24 uur verschillend. Het asiel wordt regelmatig benaderd door wanhopige kattenbaasjes. Is uw kat langer dan normaal van huis en begint u zich echt zorgen te maken, dan kunt u gebruik maken van onderstaande tips:

Praktische tips voor het vinden van uw zoekgeraakte zoekgeraakte huisdier

Hang in de buurt (portieken, bomen, winkels etc.) briefjes op met een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving van uw huisdier en verspreid deze ook huis aan huis. Praat met zoveel mogelijk buurtgenoten over de vermissing. Kent u iemand in de buurt die zwerfkatten eten geeft, zoek dan contact met hem of haar. Deze mensen kennen hun groepje zwerfdieren precies en weten het meteen als er een nieuwe kat bij komt.

Huiskatten zijn op straat direct de kluts kwijt. Ze verschuilen zich in gaten onder huizen, in bosjes en onder struiken in de nabije omgeving. Zij komen pas tevoorschijn om hun huis en voedsel te zoeken als het op straat stil is geworden. Zoek daarom 's avonds zo laat mogelijk en/of 's ochtends als het licht begint te worden. Neem geen vreemden mee, dat kan het dier schuw maken.
Heeft u het vermoeden dat uw kat op een zolder, in een schuurtje of in een onderhuis opgesloten is geraakt, vraag dan of u daar mag zoeken. Weigert men medewerking te verlenen, zeg dan dat u bang bent dat uw dier de boel zal bevuilen. Dat wil nog wel eens helpen!
Zet eten neer. Het is toch niet erg als een ander dier dit eventueel opeet? De eerste dagen nadat het dier is zoekgeraakt zal het nog niet tevoorschijn komen, maar daarna moet het er wel op uittrekken om zijn kostje bijeen te scharrelen.

Een betrouwbaar kanaal is Amivedi. Hier komen onze binnengekomen zwervertjes ook op te staan. Als u op deze site van de Amivedi zoekt, als trefwoord 'Oostzaan' bij uitgebreide zoekopties invult, krijgt u een overzicht van de katten die hier opgevangen zijn. Er staat bij de betreffende kat bij Signalement dan 'binnengekomen bij asiel nrd Oostzaan' bij.

GA ZELF KIJKEN IN DE OPVANGCENTRA!

Dierenasiel Amsterdam-Noord/Oostzaan, Zuideinde 220, Oostzaan
maandag t/m zaterdag van 13.00-15.30 uur. Telefoon: 020-6335400

Dierenasiel Amstelveen, Kostverlorenweg 12, Amstelveen
maandag t/m zaterdag van 13.00-16.00 uur. Telefoon: 020-6431440

Dierenopvangcentrum Amsterdam, Ookmeerweg 271, Amsterdam
maandag t/m zaterdag van 10.00-16.00 uur. Telefoon: 0900 – 2007 207 (20 ct/minuut)

De Poezenboot, Singel 38G, Amsterdam,
Maandag, dinsdag, donderdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 15.00 uur. Telefoon: 020-6258794

Neem contact op met:

Uw plaatselijke dierenarts.

Dierenambulance Amsterdam
Voorlandpad 2, 1098 TZ Amsterdam, telefoon: 020-6262121.

Dierenambulance Purmerend:
Alarmnummer: 0299-432 338

Infolijn: 0299-436 084

Stichting Amsterdamse Zwerfkatten (SAZ), telefoon: 020-6190357.
De SAZ vangt, steriliseert of castreert zwerfkatten in Amsterdam.

Registreer uw dier bij de speciale site van de Dierenbescherming Amsterdam Mijndieriszoek.nl

Amivedi Amsterdam, afdeling katten: 088-0064660
Amivedi Amstelveen; 088-0064655
Algemeen nummer van Amivedi 0900-2648334

Waarom zoveel adressen?

Neemt u alstublieft met zoveel mogelijk instanties contact op. U stelt zich niet aan, uw dier, uw kind, wordt vermist, dan mag u zich best zorgen maken! Uit eigen ervaring ben ik erachter gekomen dat er geen goede communicatie bestaat tussen de verschillende instanties. Toen ik een konijn had gevonden en de dierenarts, het asiel en Amivedi had gebeld, kreeg ik nul respons. Uiteindelijk bleek dat de eigenaresse alleen met de dierenambulance had gecommuniceerd. Twee weken later had ze met Amivedi contact gezocht en is het konijn alsnog met zijn baasje herenigd. Dus geef aan zoveel instanties, buren, vrienden en kennissen door dat uw dier zoek is, des te groter is de kans dat u deze (spoedig) terugvindt.
Vergeet niet uw verloren of vermiste dier in te schrijven bij www.petlook.nl.
Deze site beoogt (gechipte) dieren met behulp van internet snel weer terug te brengen naar hun eigenaar.

Geef de moed niet op!

Veel dieren worden na weken, soms zelfs na maanden, toch nog teruggevonden. Dus: BLIJF ZOEKEN! Hopelijk helpen deze tips en vindt u uw huisgenoot snel weer terug. Wij wensen u hierbij heel veel succes!
De medewerkers van Mijndieriszoek.nl vergelijken alle meldingen van vermiste en gevonden dieren met de reeds aanwezige meldingen. Voor een goed resultaat is het van groot belang dat zij beschikken over een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving van uw huisdier. Als u denkt dat u een onvolledige omschrijving heeft doorgegeven, belt u hen dan gerust nog eens om de aanvullende gegevens door te geven.

Als u inderdaad uw huisdier weer terugvindt, wilt u dan niet vergeten dit bij de DierenKwijtLijn te melden: Amivedi Amsterdam, afdeling katten: 088-0064660 Amivedi Amstelveen; 088-0064655 Algemeen nummer van Amivedi 0900-2648334

Voor de toekomst raden wij u aan om alvast een goede beschrijving van uw huisdier op papier te zetten of een duidelijke foto bij de hand te houden. Dieren kunnen vaak niet zonder mensenhulp. Wij doen ons best hen te helpen, maar dat kost geld…word dus donateur van ons asiel.