Plaatsingsbeleid kittens

Het hele jaar door krijgen we aanvragen voor kittens, maar in het voorjaar staat de telefoon roodgloeiend en ook de meeste potentiŽle nieuwe eigenaren die dan door de deur stappen vragen naar de kleine, superschattige, pluizebolletjes.

Misschien is het goed om te weten dat de meeste van onze kittens van buiten komen en dat poezen die veel buiten komen krols worden op het moment dat het voor de kittens het meest gunstig is om geboren te worden. Als het buiten weer warmer wordt, de dagen qua licht lengen en er voldoende eten te vinden is, worden de meeste poezen gedekt en zoín acht weekjes later worden de kittens geboren. Dit verklaart waarom wij in de winter in principe geen kittens hebben.

Samen

Ons beleid voor het herplaatsen van kittens is erop ingericht om ze waar mogelijk per twee te herplaatsen. Ze zijn opgegroeid met soortgenootjes en deze kunnen hun een groot scala aan natuurlijk gedrag bieden wat wij als mens nooit kunnen bieden. Denk hierbij aan de veiligheid van een vriendje die jouw eigen taal spreekt. Een vriendje die je de geborgenheid en het gevoel van veiligheid kan geven, zoals geen mens dit ooit helemaal zal kunnen. Wij spreken immer geen echte kattentaal (ook al zouden we het nog zo graag willen).

spelende kittens

Daarnaast zijn er nog een aantal andere aspecten die katten onderling van elkaar volledig begrijpen en die wij, als mens, niet op deze manier kunnen overnemen: samen spelen, met elkaar slapen, elkaar wassen, samen op onderzoek uit gaan, samen eten. Kortom: er altijd (24/7) voor elkaar zijn in alle onderdelen die een kattenleven te bieden heeft. Niet alle nestjes zijn netjes in even aantallen en daarom worden er af en toe ook kittens alleen uitgeplaatst. Waar we dan naar kijken is dat er een sociaal leeftijdsgenootje aanwezig is waar het kitten zich aan kan binden. Op deze manier groeit deze alsnog met een maatje op. Om probleemgedrag te voorkomen is het wel belangrijk dat de kat des huizes (wanneer mogelijk natuurlijk) al geholpen is voordat er een kat bij wordt geplaatst.

Binnen of buiten?

Hiervoor kijken we naar de herkomst en het gedrag van de kittens. De meeste kittens die we hier binnen krijgen komen van buiten of de moederpoes is een echte buitenpoes. We merken dan ook dat de meeste van onze kittens echt een enorme behoefte hebben aan een buiten.

Jonge katten hebben superveel energie en als ze buiten geboren zijn en hier al een aantal weken van hun leven hebben doorgebracht (zogezegd van de buitenlucht geproefd hebben) wordt het lastig om ze binnenshuis te gaan herplaatsen. Ons plaatsingsbeleid is erop gericht om iedere kat een vorm van buiten te geven. Elke kat zou de mogelijkheid moeten hebben, om op een veilige manier, van frisse lucht te kunnen genieten. Wanneer een kat ‘binnen’ herplaatst wordt, houdt dit bij ons in dat er in ieder geval een ruim afgesloten balkon of dakterras aanwezig is. Om de kittens qua gedrag naar mensen en andere katten zo sociaal mogelijk op te laten groeien, werken wij met pleeggezinnen die de tijdelijke zorg van ons overnemen. Hier kunnen ze alle onderdelen leren kennen van een huishouden en ondertussen wennen aan menselijk contact. Zijn ze hier al aan gewend? Dan is het erg belangrijk om dit te onderhouden, zodat het kitten niet terugvalt en mensen alsnog spannend gaat vinden. Er zijn verschillende gradaties van ‘sociaal zijn’ bij kittens en afhankelijk hiervan kijken we of de kat er gelukkig van wordt om bij kinderen herplaatst te worden.

Graadmeter: bij kinderen herplaatsen?

- schuw -> niet bij kinderen

- zeer verlegen -> mogelijk bij oudere kinderen v.a. +/-16 jaar

- iets verlegen, maar went snel -> kan bij oudere kinderen

- sociaal, maar houdt niet van drukte -> kan bij oudere kinderen

- zeer sociaal, vindt alles goed -> kan zowel bij jonge als oudere kinderen

In deze beredenering gaan we ervan uit dat de kinderen hierin zijn opgevoed en weten hoe ze op een goede manier met een kat om moeten gaan.. Uiteraard is het ene kind het andere niet en om goed te kunnen beoordelen wie waarvoor geschikt is, is het belangrijk dat tijdens een kennismakingsgesprek ALLE gezinsleden aanwezig zijn.

zogen

Hoewel de wettelijk toegestane leeftijd om kittens bij de moeder weg te halen/te mogen verkopen 7 weken is, is dit niet iets wat wij als asiel willen ondersteunen. Ons streven is wanneer er een moederpoes bij aanwezig is, de kittens hier tot een leeftijd van twaalf weken bij te laten voor het sociale gedrag. Er zijn een aantal cruciale levenslessen die de moederpoes bijbrengt aan haar kittens die wij als mens niet over kunnen nemen. Is er geen moederpoes aanwezig? Dan is het streven om ze tot minimaal 10 weken bij elkaar te laten, maar als het lukt tot 12 weken.

Vanuit de kat

Wij stellen onze plaatsingsadviezen met veel zorgvuldigheid op vanuit de ogen van de kat gezien. Het is een verantwoordelijke taak die wij zeer serieus nemen. Dit plaatsingsbeleid is geldend binnen Dierenasiel Amsterdam-Noord/Oostzaan.